Att leva med Social fobi....


Man gömmer sig ofta bakom en mask när man har social fobi...
men jag är redo att kasta den masken nu.


Jag lider ju av social fobi och det är så otroligt jobbigt. Jag kan ärligt säga
att ibland känns det som om jag inte har nåt liv. Visst, jag är inte totalt
isolerad men jag lever inte ett liv som man ska. Allra oftast så sitter jag
hemma i min ensamhet. Bara för att jag mår så dåligt när nåt är inplanerat.
Saker som familjeträffar,fester, bio, fika och umgås med folk som jag gillar.
Varför ska jag må dåligt och bli nervös över att träffa och umgås med
människor jag gillar? Den frågan har jag ställt mig själv många gånger
men jag hittar inget svar.Förutom att hjärnan beter sig väldigt irrationellt
när man har social fobi.

Jag har i flera år kännt att jag missar så mycket. Att jag när jag är gammal
kommer sitta utan allt för många minnen och ångra allt jag inte gjorde.
Men ändå fast jag kännt så så har det ändå fortsatt. Jag har "valt" the easy
way out. Det trygga alternativet. Stanna hemma. Stanna hemma och må bra?
Men grejen är att jag mår inte bra för att jag stannar hemma. Visst, först när
jag tar beslutet så känner jag en enorm lättnad och känner mig lugn. Men sen
mår jag bara dåligt. Dåligt för att jag sitter ensam och faktiskt missar massa
kul. Dåligt för att jag gör människor besvikna genom att inte följa med. Så det
hela slutar med att jag sitter hemma med ångest och är ledsen. Lyckat....

Jag har en variant av social fobi som gör att jag koncentrerar mig väldigt
mycket på mitt utseénde. Jag har höga krav, jag är perfektionist, jag tycker
oftast att jag är ful och att alla ser bättre ut än mig. Jag har aldrig fått höra
att jag är ful så jag vet inte vart det kommer ifrån. Och innerst inne så vet
jag att jag inte är ful men ändå så ser jag bara en ful tjej ibland när jag
tittar mig i spegeln. Det är nog mycket därför jag inte gillar att ha bilder på
mig själv. Jag försöker ibland att "öva" mig genom att lägga ut bilder här
på bloggen, men det blir oftast en bild med halva ansiktet eller en pyttebild.
När jag tar bilder så kan jag ta om dom typ 30 gånger innan jag är nöjd.
Normalt....

När du har social fobi så oroar du dig ju ständigt över vad andra ska
tycka och tänka om dig. Jag vill kunna högaktligen skita i vad andra
tycker om mig. Men istället så tänker jag att andra ska tycka att jag
är en konstig filur, att dom ska tycka illa om mig fastän jag är en bra
tjej. Att folk ska tycka att jag är tråkig. Det är därför jag knappt aldrig
är på Msn, jag har ju bytt Msn med några jag lärt känna genom bloggen
men jag blir bara nervös över att dom ska tycka att jag är tråkig. På ett
sätt känns social fobi som om man fortfarande är en blyg tonåring som
är osäker på allt.

Social fobi kan tyvärr förstöra mycket i ens liv. Det är inte alla som har
tålamod med det som social fobi tillför. Inte alla vänner som orkar
vänta på en när man har en period när man inte orkar höra av sig
eller umgås. Ens partner får ju också ta otroligt mycket. Han/hon ska
stå ut med att vara beredd på att man inte följer med. Beredd på att
bli besviken många gånger. Beredd på att inte ha ett normalt förhållande.
Beredd på att få många frågor av vänner som undrar. Om han/hon kan
ta det så är det väldigt starkt. Men det finns en gräns för alla och det är
ju verkligen förståeligt. Min kärlek har haft otroligt tålamod med mig och
visat mig massa kärlek och försökt. Men även han har en gräns och
den är nog nådd nu tyvärr. Även fast det är det sista jag vill så är det
en väckarklocka för mig. En rejäl spark i arslet. Ska jag fortsätta så här
och leva på sparlåga,leva ett halvt liv. Förlora mitt livs kärlek. Är det värt
det? Mitt svar är Nej. Det är nu allvaret sätter igång. Det är nu mitt nya
liv startar. Nu ska jag leva. Idag är första dagen på resten av mitt liv.

Nu kör jag stenhårt. Sociala fobin, look out cause I am out to get you!

Kommentarer
Postat av: Mrs M

Ååååh vad glad jag blir att läsa detta!! Starka du!!



Om du behöver ett handtag, så finns jag här =)



KRAM

2009-07-09 @ 13:30:01
URL: http://blogg.aftonbladet.se/babymama
Postat av: Dee

Mrs M: Tack:) Och du blir mitt handtag och en utmaning, när jag ska träffa dig;) Stor kram

2009-07-09 @ 15:28:01
URL: http://deelight.blogg.se/
Postat av: Mrs M

Ja just det ja =) Härligt! Kramar från oss

2009-07-09 @ 21:35:11
URL: http://blogg.aftonbladet.se/babymama
Postat av: Mina

Hej söta du, vad starkt av dig att ta itu med din fobi. Vad insiktsfullt och starkt av dig att göra det. Man ska alltid utmana sig även om det till en början känns omöjligt för sen när man väl kommit över den gränsen så ser man tillbaka med stolthet. Jag håller tummarna för dig sötis. Jag ska oxå hjälpa dig när vi ses på gården;) kramen

2009-07-10 @ 14:39:10
Postat av: Dee

Mina: Tack fina du:)Ja, what doesnt kill you makes you stronger och det här är ju inget som dödar mig så jag kommer bara må bra och vara stark i slutändan. Ja, du får absolut hjälpa mig när vi ses på gården hihi. Tack för tummhållningen. Kram

2009-07-10 @ 21:22:05
URL: http://deelight.blogg.se/
Postat av: Jenny

Du verkar riktigt stark, och jag hoppas verkligen att det ordnar sig :) det tror jag också, bara man vill någonting tillräckligt mycket och kämpar för det så brukar det bli bra i slutändan. Jag hejjar på dig! Kram!

2009-07-11 @ 19:13:03
URL: http://cordell.blogg.se/
Postat av: Dee

Jenny: Tack så jättemycket för dom peppande orden:) Jag hoppas verkligen också. Kram

2009-07-11 @ 19:21:17
URL: http://deelight.blogg.se/
Postat av: Patricia

Jag blir så glad för din skull! Vad bra att du har insett det nu, att du har bestämt dig för att "starta om på nytt" , hoppas allt går bra sötnos



Be strong! kram

2009-07-11 @ 20:52:06
URL: http://fuckmeheels.blogg.se/
Postat av: Dee

Patricia: Tack sötis:) Ja, det tog sin lilla tid men nu har jag äntligen insett det. I will! Kram

2009-07-11 @ 21:50:36
URL: http://deelight.blogg.se/
Postat av: jamila

you go girl, asså allvarligt skit i vad alla andra tror och tänker om dig, du vet ju själv vem du är!

Och sluta snacka skit nu om att du ser en ful tjej i spegeln, så är det inte alls, de få halvbilder på dig man har sett är bilder på en jätte söt tjej, som jag, om jag nu vore en kille skulle raggat på right on!

Det är sant, livet väntar inte på en, så sluta sitt hemma och börja leva den till 100!

Kram, och btw, tack för en fin kommentar!

2009-07-12 @ 12:15:29
URL: http:// jamilaz.blogg.se/
Postat av: Dee

Jamila: Tack gumman för dina ord och peppning:) Och tack för det om mitt utseende hihi;) Ja, jag ska verkligen börja leva nu och njuta av livet. Kram.

2009-07-12 @ 20:45:24
URL: http://deelight.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0