Middagstips



Idag lagade jag en ny rätt. Blev jättemumsigt:)
Kom ihåg då att jag inte är nån sensation i köket;)

Ingredienser:
(för 5-6)

2 färska kycklingar à ca 800 g. Jag använde kycklingfilé.
1 1/2 citron, skalet
ca 9 dl vispgrädde
1 1/2 tsk grovmalen svartpeppar
1 1/2 burk fransk ljus dijonsenap à 142 g
1-2 msk smör
3-4 krm salt

Man får ju anpassa receptet efter hur många man är;)


Tillbehör:
Buljongkokt ris

Tillredning:
Sätt ugnen på 275 °c.

Placera fileérna på en smord plåt och fördela senapen över.
Sätt plåten i ugnen i ca 20 min.

Tvätta och borsta citronerna noga. Riv med rivjärn. Det är viktigt att så lite
vitt som möjligt följer med. Blanda citronskal, peppar och grädde i en rymlig
kastrull. Koka upp och koka ihop 5-10 min tills grädden börjar tjockna men
ändå ca 2/3 återstår. Tag fileeérna från ugnen. Lägg ner dem i gräddkoket.
Se till att all senap följer med och skrapa ur plåten väl. Koka fileèrna färdiga i
grädde 10-15 min. Ej för stark värme för att såsen inte ska bränna fast i botten.
Koka ihop den ytterligare några minuter om den verkar för tunn. Smaksätt med
salt. Runda av och tona ner pepparsmaken genom att vispa i en liten klick smör.

Servera med ris.

Man kan sila av såsen om man inte vill ha den rivna citronen med. Jag gjorde
det inte.


Kommentarer
Postat av: Mrs Mulatt

Mumma.. påminner lite om en gambiansk rätt, Yasa, bara lite vinäger och lök så är det typ samma..

MAILA MIG LÖSENORD TACK!

Kram

2008-01-14 @ 14:48:09
URL: http://blogg.aftonbladet.se/12197
Postat av: Dee

Mrs Mulatt: *dregel* Yassa är bara min favvorätt;)
Will do! Kram

2008-01-14 @ 14:52:52
URL: http://deelight.blogg.se
Postat av: Mrs Mulatt

Så så gott!! Har käkat Domoda också?? Det är en rätt jag aldrig tröttnar på... =)

2008-01-15 @ 00:24:03
URL: http://blogg.aftonbladet.se/12197
Postat av: Dee

Mrs Mulatt: But of course;) Jag har aldrig gillat jordnötssmör eller jordnötter i mat men domoda gillar jag:) Fast inte för ofta hihi.

2008-01-15 @ 14:09:59
URL: http://deelight.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0