Tankar

80190-470
Känner mig nere. Brukar väl i och för sig alltid bli det runt jul.
Jag är inte mycket för jul av förklarliga skäl. Ända sen jag var tolv
och fram tills jag var 22 så blev mina jular förstörda av min mamma
och hennes sambo som var på "glöggen" lite väl mycket. Jag firade
alltid julen där men nu har jag inte firat eller ens hälsat på på jag vet
inte hur många år. Mamma brukar komma upp till stockholm och hälsa
på mig istället. Men dom flesta jular så jobbar hon. Men det känns som
det kvittar eftersom julen känns förstörd ändå. Jag försöker att skapa min
egen tradition och hitta tillbaka till julen igen och det funkar väl sådär. I år
var det riktigt mysigt. Jeffrey och jag tog det lugnt och åt lite köttbullar och
prinskorv, lussebulle, pepparkakor och drack julmust. Tittade på Kalle Anka
(ett måste) och öppnade julklappar. Det kändes bra. Förutom att jag bara
lyckades med ena klappen till honom:(
Jag ringde mamma för att önska God jul men fick inte tag på henne. Hon
jobbade ju så hemma var det inget svar. Mobilen var avstängd och jobbnumret
var fel nummer. Gav upp efter tre försök och tänkte att hon ringer väl mig.
Men nej, på juldagen kom jag på på eftermiddagen att jag fortfarande inte hört
nåt från henne. Blev orolig och ringde henne, då svarar hon. Hon hade smuttat
lite väl mycket på "hostmedicinen" hörde jag direkt. Jag frågade om nåt hänt.
Nej svarar hon. Ok, men jag försökte få tag på dig flera gånger igår.
Och varför ringde du inte? Barnslig som hon är så svarar hon Jag tänkte om
du  inte ringer så ringer inte jag. *Suck* (Mamma 5 år) Mamma älskar att försöka
ge mig dåligt samvete för att jag inte kommer och hälsar på eller ringer så
mycket. För det första så vet hon varför och för det andra är det för att hon själv
har dåligt samvete eftersom hon flyttade ifrån mig när jag var 12. Jag är så
ofantligt trött, först efter att ha varit tyst och låtsats som ingenting i massa år
och sen efter att ha konfronterat henne angående hennes problem inte nå
fram till henne och inte få nån respekt. Jag vet inte hur länge jag orkar.
Och jag vet inte vad jag ska göra för att nå fram.
Blev väldigt långt och personligt men jag behövde skriva av mig.


Kommentarer
Postat av: Modebladet

Åh, va jobbigt det låter! Men varför inte försöka ta itu problemen från grunden, prata om det med din mamma, och sedan börja om på nytt? Bra i alla fall att du hade en mysig jul i år =)

2006-12-26 @ 21:43:33
URL: http://modebladet.blogg.se
Postat av: sheila

Jag har inget vettigt råd att ge dig så jag hoppas bara att du har en god jul och inte låter det förstöra förmycket för dig;)

2006-12-26 @ 21:47:23
URL: http://www.sheilafix.blogg.se
Postat av: Dee

Modebladet: Har försökt flera gånger men det går in genom ena örat och ut genom andra på mamma tyvärr. Ja, det var ju kul att nåt blev mysigt i alla fall.

Sheila: Tack så mycket:) Ska försöka att inte låta det göra det.

2006-12-26 @ 21:57:04
URL: http://deelight.blogg.se
Postat av: Niggarette

ja jul brukar ta fram d bästa samt de sämsta känslorna hos folk. hoppas du fokuserar på d "braiga" och låta de dåliga bara stärka dig. Kram

2006-12-26 @ 23:51:00
URL: http://www.coan.blogg.se
Postat av: Ella

Usch vad trist! Låter som att du behöver hjälp med att nå henne. Det är inte ovanligt att folk som "dricker lite för mycket" är onåbara som du beskriver. Jag är emot det där med drickande på julafton, eftersom det alltid finns någon som inte kan hantera det "sunt", så jag bestämde att det skulle vara en alkoholfri jul i år (eftersom det var hemma hos oss) Vilken skillnad. Det var helt underbart!! Hoppas saker och ting löser sig för dig. Kram och god fortsättning !/Ella

2006-12-27 @ 08:31:26
URL: http://whattowear.blogg.se
Postat av: Lina

Jularna för mig och min familj innebär också för mycket alkohol, inte för min del men för andras. Det är jobbigt, onödigt, pinsamt, äckligt... ja, många ord kan jag hitta för hur det är.
Och att försöka bromsa drickandet är bara att glömma. Istället försöker jag fokusera på det som är trevligt och mysigt, men det är inte alltid det går heller.
Om jag fick bestämma så skulle jag vilja ha precis som Ella; en alkoholfri jul.
Jag förstår inte varför julen förknippas så mycket med alkohol? :(
Jag älskar julen, men har alltid för stora förväntningar och blir besviken i slutändan.

Jag vet inte hur du ska göra eller vad du kan göra för att nå din mamma. En svår sits, jag håller mina tummar för dig och hoppas att din mamma en dag inser att hon har en väldigt fin dotter som bryr sig om henne!

2006-12-27 @ 09:10:27
URL: http://linasliv.blogg.se
Postat av: Dee

Allihopa: Tack för alla fina kommentarer, så gulligt att ni bryr er:) Kram

Niggarette: Jag försöker. Kram

Ella: En alkoholfi jul låter jättetrevligt, jag försökte med det i flera år men det gick inte. Nu när jag väljer att inte fira jul med mamma och hennes sambo blir det alkoholfri jul varje år:)God fortsättning på dig med. Kram

Lina: Jag försökte också fokusera på det som var bra och mysigt men jag mådde bara dåligt i slutändan därför beslöt jag mig för att skippa det helt och hållet. Ja, jag hoppas också att mamma ska komma till insikt men det verkar ganska hopplöst just nu.

2006-12-27 @ 10:47:50
URL: http://deelight.blogg.se
Postat av: Rebecka

Vad tråkigt att din egen mamma förösker ge dej dåligt samvete för diverse saker.... :(
Hoppas ni kan reda upp allt & att ni får en bra relation framöver!

Ta hand om dej!!

2006-12-30 @ 12:53:10
URL: http://veronna.blogg.se/
Postat av: Dee

Rebecka: Ja, jättetråkigt men alkoholister och andra beroende är bra på sånt tyvärr. Jag hoppas också att vi lyckas reda ut allt. Tack för att du bryr dig:)

2006-12-30 @ 13:39:43
URL: http://deelight.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0